maandag 20 december 2010

Waarom moet een vliegtuig ijsvrij gemaakt worden?

Wanneer een vliegtuig een tijd in het koude winterweer heeft stilgestaan, moet het toestel eerst ijsvrij gemaakt worden vooraleer het weer mag opstijgen.


Maar waarom is het nodig dat een vliegtuig ijsvrij gemaakt wordt? Wel, een vliegtuig kan pas opstijgen wanneer er een lift plaatsvindt. Wanneer de vleugels bedekt zijn met ijs, zal een deel van het liftvermogen verloren gaan. Zo heeft een ijslaagje van 5 mm een verzwarend effect van 40 % waardoor het liftvermogen 30 % minder bedraagt dan normaal.


Maar niet alleen de vleugels zijn erg gevoelig aan ijsvorming, ook de beweegbare delen zoals het landingsgestel, de besturingselementen en de flaps ondervinden hier last van waardoor het vliegtuig onbestuurbaar wordt.


Om ijsvorming tegen te gaan wordt er gebruik gemaakt van de techniek “de-icing”. Hierbij wordt het toestel met een hete oplossing van water gemengd met Glycol bespoten. Bij het opstijgen wordt deze vloeistof door de vertrekversnelling van het vliegtuig geblazen waardoor deze niet meer kan bevriezen.


Op volgende site vindt u meer uitleg over dit hele gebeuren: http://www.aviationwiki.nl/index.php/De-icing_&_Anti-icing



Geen opmerkingen:

Een reactie posten